هفته ملی بدون دخانیات (۳ الی ۱۰ خردادماه)

هفته ملی بدون دخانیات، فرصتی مغتنم برای آگاهسازی عمومی درباره خطرات مصرف دخانیات و روشهای فریبکارانه صنایع دخانی پیش روی ماست.
شعار امسال با تمرکز بر افشای ترفندهای صنایع دخانی، پرده از واقعیتی برمیدارد که کمتر به آن توجه شده است: صنایع دخانی بطور هدفمند نسل جوان را هدف قرار میدهند.
ترفندهای صنایع دخانی چیست؟ ۱- تبلیغات پنهان و غیرمستقیم: استفاده از رسانههای اجتماعی، فیلمها و بازیها برای ترویج مصرف سیگار و ویپ بین نوجوانان ۲- محصولات جدید با ظاهری فریبنده: تولید سیگارهای الکترونیکی با طعمهای جذاب، طراحیهای فانتزی و بستهبندیهای چشمنواز برای جلب توجه نوجوانان ۳- ادعای کاهش ضرر: تبلیغ نادرست درباره "کمضرر بودن" سیگارهای الکترونیکی یا محصولات بدون دود، در حالی که تحقیقات نشان داده این محصولات همچنان اعتیادآور و مضرند ۴- لابیگری علیه قوانین محدودکننده: تلاش برای تضعیف قوانین کنترل دخانیات و جلوگیری از افزایش مالیات بر این محصولات
چرا باید نسل آینده را حفظ کنیم؟ هر ساله بیش از ۸ میلیون نفر در جهان بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست میدهند. مصرف دخانیات با بیش از ۲۰ نوع بیماری جدی مانند سرطان ریه، بیماریهای قلبی، سکته مغزی و ناباروری در ارتباط مستقیم است. شروع مصرف در نوجوانی احتمال وابستگی مادامالعمر را بسیار بالا میبرد.
ما چه میتوانیم بکنیم؟ - آگاهیرسانی در خانواده و مدرسه: درباره ترفندهای تبلیغاتی صنایع دخانی با نوجوانان صحبت کنیم. - حمایت از سیاستهای کنترل دخانیات مانند ممنوعیت تبلیغات دخانیات، افزایش مالیات، و ایجاد فضاهای عاری از دود - الگوی مثبت بودن : والدین، مربیان و چهرههای اجتماعی میتوانند با رفتار خود پیامهای مثبتی درباره ترک دخانیات ارسال کنند.
با همکاری هم میتوانیم آیندهای سالمتر برای فرزندانمان بسازیم. بیایید امسال، گامی مؤثر برای نسلی عاری از دخانیات برداریم. در صورت نیاز به نسخه کوتاهتر یا گرافیکی، خوشحال میشوم کمکتان کنم.
شعار سال ۱۴۰۴: «افشای ترفندهای صنایع دخانی، برای نسلی عاری از دخانیات»